Insan Normal

Insan Normal

Thursday 14 November 2013

Bersyukurkah Kita?

Assalamualaikum..


Hai korang.. Alhamdulillah, panjatkan syukur pada Allah S.W.T yang telah bagi kita peluang utk terus merasai nikmat yg ada dimuka buminya ni.. sedar tak sedar, kita dah masuk tahun baru 1435 Hijrah.. Firstly, rasenye tak terlambat lagi Sapik nak ucap Salam Maal Hijrah 1435 kat semua.

Tahun berganti tahun, bulan berganti bulan, hari berganti hari, dan seterusnye, sedarkah kita yang banyak nikmat yg telah kita guna selama mana usia kita sampai ke hari ni?? Dengan sebanyak nikmat tu, berapa banyak kali pulak kita bersyukur padaNya? Allahu. Memang jauh beza kalau nak dibandingkan nikmat yg kita terima dengan total syukur yg kita luahkan padaNya. "Eh, ape yg Sapik merepek ni"?  Bukan, maksud Sapik kat sini, adakah selama ini kita sentiasa bersyukur dengan nikmat yg Dia telah bagi kat kita? Ermm, susah kan nak cakap? Tepuk dada, tanya iman...huhu


Bersyukurkah Kita?????

Tak dapat dinafikan, memang ramai yang menginginkan nikmat hidup kat dunia ni, tapi pada masa yg sama, tak ramai yg ingin bersyukur atas nikmat yg diberi pada mereka. Benarlah firman Allah:

“Sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang bersyukur.” (Surah As-Saba’: 13)



Memang hakikatnya, ramai hamba Allah yang akan mula rasa sedar bila nikmat mereka ditarik, atau bila waktu mereka ditimpa ujian. Time tu lah biasanya baru mereka sedar & rasa, "Allah, mungkin aku tak bersyukur atas nikmat yg Allah dah bagi selama ni". 

Kadang2, diri sendiri pun sering lupa untuk menzahirkan rasa syukur tatkala diri 'lena' dengan nikmat yang ada. Walhal semua nikmat tu datangnya dari Dia. Bila hilang nikmat tu, baru lah sendiri rasa. Huhu..

Kalau nak ikutkan, banyak cara kita boleh zahirkan rasa syukur kita. Sama ada melalui perkataan, atau perbuatan. Biasa yang kita dengar, orang akan sebut 'Alhamdulillah' bila dapat sesuatu rezeki atau bila dapat berita gembira. Tapi cukup ke sekadar ucapan kat mulut? Ucap Alhamdulillah bagus lah, tapi pada masa yg sama, malas nak tundukkan diri kepadaNya. Nak solat malas, bersyukur ke tu namanya??? Allahu :'(





“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim : 7)

  
 Actually diri Sapik sendiri pun kadang2 'terlena' dengan nikmat yang ada sehingga kadang2 terleka yang nikmat tu datangnya dari Dia..Ermm. Belajar bersyukur memang nampak kecil, tapi impaknya amatlah besar. Berhenti mengeluh, belajar bersyukur dengan segala yg kita miliki, In Shaa Allah, lebih besar ganjaran yg akan Allah bagi. 

Wassalam...




No comments:

Post a Comment