Insan Normal

Insan Normal

Saturday 7 December 2013

Mungkin Ia Kafarah Dosa Untukku :')

Assalamualaikum w.b.t

“Tidaklah ada suatu musibah yang menimpa seorang muslim melainkan Allah akan menghapuskan dosa dengannya walaupun duri yang menusuk badannya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jika sekarang diriku selalu mengeluh, mengapa begini, sampai bila harus aku lalui dugaan ni? kenapa aku?? Maka sekarang, wajib untukku buang segala keluhan tu. Aku perlu tau, ingat sesaja je Allah bagi ujian tu kat aku? 

Kadang2, ujian demi ujian membuatku lebih mengerti, kasih sayang Allah selalu bersama dalam mujahadah diri.. Kadang2 aku juga bertanya pada diri sendiri, mengapa sukarnya hatiku ini untuk terus istiqamah. Sedangkan jawapannya ada dalam diriku sendiri.

Ya Allah.. sungguh aku bersyukur kerna diriku adalah pilihanMu. Ya Allah, tika Kau memilih diriku untuk mengharungi jalan yang penuh liku ini, jangan pernah Engkau pesongkan hati ini lagi.. Sungguh diriku lemah.. imanku rapuh.. Kau berilah kekuatan untukku menghadapinya. Moga hati ini sentiasa dalam dakapan Mu. Aamiin ya Allah.

"Allah tidak memberati (menguji) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.." 
(Surah al-Baqarah : 286)


Seringkali ku cuba untuk muhasabah. Ternyata dengan muhasabah dapat mengembalikan sedikit ketenangan kepada diriku. Barangkali juga semua ujian yang diberi adalah atas kafarah dosa yang aku sendiri telah lakukan..



"Allah memberi pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama-lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman." (Surah an-Nuur : 17)
 
 Astagfirullah al azim..Astagfirullah al azim..Astagfirullah al azim.. Moga dengan kalimah ini juga sedikit sebanyak dapat menghilangkan kekotoran pada hatiku ini..
 Benar jika air mata ini mengalir kerna mengenangkan dosa lalu, sungguh ada satu kedamaian padanya.
“Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (Surah al-Insyirah : 6)
 
Bukankah itu satu berita gembira bagi orang yang berduka bagi manusia yang ditimpa ujian.. Janji Allah, selepas kesukaran pasti disediakan kemudahan di pengakhirannya..

Sesungguhnya aku menanti saat gembira selepas ujian ini Ya Allah.. Percepatkanlah waktu kegembiraan itu Ya Allah.. Aamiin Ya Rabb.. :')

Wassalam..
 
 
 

No comments:

Post a Comment