Insan Normal

Insan Normal

Wednesday 25 December 2013

Cukup Ke Sekadar Qada'?


 Assalamualaikum w.b.t.


Ada seorang hamba Allah tanya kepada Sapik, banyak balasan/azab yang bakal menimpa kepada mereka yang tinggalkan solat. Tapi kalau solat tu kita dah qada', azab tu tetap kena pada kita ke?
Kebetulan pulak time nak tulis ni, Sapik ada terbaca blog Iche' Asyraf  tentang qada' dan hukum tinggal solat. Kalau nak tau hukuman meninggalkan solat menurut fuqaha' dan mazhab dalam Islam, klik link ni http://asyrafkhalib.blogspot.com/2013/12/jom-ganti-solat.html

 Dalam bab adakah kita tetap akan diazab kelak kerana sengaja tinggal solat, jawabnya 'YA' jika kita tak bertaubat. Dan jawaban 'YA' juga jika kita terus tinggal solat walhal kita tau yg solat tu wajib utk kita kerjakan. Ini kerana yg wajib itu kekal wajib, wajib dalam waktunya apabila tidak ditunaikan pada waktunya, wajib itu tidak akan berubah tuntutannya & ia akan tetap kekal wajib.

Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Aku. Maka sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku”. ( Surah Thaha: 14)


Malahan org yg tertinggal solat dgn alasan tertidur, terlupa wajib bersegera mengqadanya. selagi mana kita tak qada' selagi itulah hutang solatnya tertanggung keatas diri kita.

As a Muslim, wajib utk kita kerjakan solat fardhu 5 kali sehari semalam. So, kalau kita sengaja tinggalkan tanpa ada sebarang uzur syarie, wajib jugak utk kita qada' semula mana solat yg dah kita tinggal. 

Tetapi dosa itu tidaklah pula terhapus dengan qada' semata-mata, mesti disertakan dgn taubat kepada Allah. Wajib untuk kita taubat kepada Allah dengan taubat yang bersungguh-sungguh. Taubat dengan sebenar-benar taubat yang kita tidak akan mengulangi dosa-dosa tersebut. Dan semestinya kita perlu yakin kepada Allah yang Dia Maha Pengampun lagi Maha Pengasih..


Katakanlah (wahai Muhammad) : "Wahai hamba- hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa2 semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah Az-Zumar : 53)



 Allah juga ada berfirman:  

"Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya kasih sayang, (iaitu) bahawasanya barangsiapa yang berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan, kemudian ia bertaubat setelah mengerjakannya, dan mengadakan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah al-An'aam: 54)


Mungkin waktu dulu kita jahil. Jahil dengan hukum Allah. Tinggal solat, pandang 'enteng' dengan segala suruhanNya. Tapi sampai bila? Sekarang lah masa untuk kita tebus dosa-dosa itu kembali.  

Ingat, Islam itu indah . Solat itu mudah. 



Wassalam..

2 comments:

  1. Moga Allah ampunkan dosa kita semua. Aamiin. Nice sharing. Jazakallah akhi Sapik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah.. Allahumma Aamiin.. waiyyak akhi Asyraf.. :)

      Delete